Wereldtassen

Op haar studentenkamer ontwierp ze de eerste tas. De afgelopen dertig jaar zijn de ontwerpen van Hester van Eeghen uitgegroeid tot een begrip. In binnen- en buitenland.

Lees verder

Hester van Eeghen (58) wordt in een adem genoemd met ontwerpers als Viktor & Rolf en Jan Taminiau. Haar tassen, heren- en damesschoenen en accessoires als portefeuilles en handschoenen zijn te koop in vijftien landen, verspreid over vijfhonderd winkels. ‘Mijn modellen gaan net zo lang mee als de wereld ze wil hebben. Sommige tassen heb ik al twintig jaar in de collectie. Als ik ermee zou stoppen, beginnen ze in Ierland of Japan stampij te maken. Ik volg niet de wetten van de mode-industrie, waar de ene collectie de andere vervangt.’ Elk ontwerp maakt de Amsterdamse zelf. Ze kiest vervolgens de materialen, bouwt samen met de ambachtslieden een prototype en bewaakt de kwaliteit van het eindproduct. ‘Zonder die betrokkenheid zou ik mijn werk een stuk minder leuk vinden.’

Hoe het begon
De eerste tassen maakt ze tijdens haar studie Nederlands – die ze afrondde. De kleurrijke, sterk grafische gevormde ontwerpen maken indruk. Merken als Shoebaloo en Dr. Adams melden zich in haar studentenkamertje annex atelier. ‘In 1988 opende ik mijn eerste winkel, in de Hartenstraat in Amsterdam. Drie jaar later bracht ik het productieproces onder bij een aantal kleine fabriekjes in Italië, waar ook Gucci, Chanel en andere grote labels klant zijn.’ Het kapitaal dat ze opbouwt, vertrouwt ze toe aan Van Lanschot. ‘Ik ben al twintig jaar klant. Geld is heerlijk, maar ik ben niet constant bezig om er meer van te maken. Dat doet Van Lanschot voor mij. Zij gaan zorgvuldig met mijn vermogen om. Dat geeft mij een fijn gevoel, en meer ruimte om mooie dingen te creëren.’

‘Mijn modellen gaan
net zo lang mee als
de wereld ze wil hebben’

Kwaliteitseisen
Het succesvolle bedrijf heeft ze mede door trial and error opgebouwd. Echt diep is ze nooit gevallen, maar ze stootte af en toe haar neus. ‘In Italië heb ik zeker 78 producenten uitgeprobeerd. Uiteindelijk bleven er negen over. De rest haalde mijn kwaliteitseisen niet. Het is heel belangrijk dat je met meerdere producenten werkt. Als je er maar één hebt, dan krijgt die partij te veel macht. Ik wil in beweging blijven. Ook mijn ontwerpen blijven veranderen. In China willen ze een sjabloon van je hebben en dan maken ze dat perfect. Het is een stuk goedkoper, maar ik vind die werkwijze te kil, te star.’

Zien, voelen, beleven
De stuwende kracht van het bedrijf schuilt in haar bovenkamer. Daar ontstaan nieuwe ideeën, buitelen vormen, mogelijkheden en kleuren over elkaar heen tot ze stollen in een ontwerp. ‘Zien, voelen, beleven, maken… Ik haal overal inspiratie vandaan. Een bowlingbal bracht me op de Strike, een rugzak met twee ronde gaten erin, zodat je hem kunt wegwerpen – even lekker de boel de boel laten. Op de Nijl zag ik een zeilbootje. In de tas Felucca herken je een mast en het vormenspel van een prachtig gevouwen zeildoek.’

Het maakt haar gelukkig, het proces van concept, huid, scherp mes tot de geboorte van een tas, tien uur later. ‘Het is alsof al je zintuigen openstaan. Hoofd en handen vloeien samen en maken iets unieks.’

like | 96

Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Share

E-mail

Facebook

Twitter

LinkedIn

Contact

Bericht

Verstuur

Aanmelden

Abonneer u nu op Cornelis,
het online magazine van Van Lanschot.

Aanhef *

Voornaam *

Tussenvoegsel(s)

Achternaam *

Postcode *

E-mailadres *

Telefoonnummer

Meld aan