INTERVIEW

Mark Buitenhuis:

‘Ondernemers gaan hun blik weer verruimen’

Naast zijn functie als regiodirecteur is Mark Buitenhuis ook verantwoordelijk voor de ondernemerstak binnen Van Lanschot. Wij leggen hem vier opvallende resultaten voor uit een onderzoek dat Van Lanschot afgelopen maand hield onder Nederlandse ondernemers.

Lees verder

Hoe kan ik up-to-date blijven?

Zo’n 48% van de ondervraagden maakt zich zorgen dat ze onvoldoende kunnen inspelen op nieuwe technologie. Ze vrezen belangrijke trends en ontwikkelingen te missen.

Buitenhuis: ‘Ondernemers worden zich in toenemende mate bewust van het feit dat ontwikkelingen razendsnel kunnen gaan en ze willen daarop aangesloten blijven. Dat merk ik ook uit de vragen die ik daarover krijg. Vragen over hoe men nieuwe technologie kan gebruiken voor betere efficiëntie of het versterken van de concurrentiepositie, maar ook met het oog op de klant: hoe kan ik het beter voor ze doen? Uit het onderzoek blijkt dat netwerkbijeenkomsten, zelfs nog boven de vakbladen, op nummer 1 staan als het gaat om het vergaren van informatie op dit gebied. Op de drukbezochte discussiebijeenkomsten en masterclasses die we regelmatig organiseren, delen we informatie over deze onderwerpen en brengen we gelijkgestemde ondernemers met elkaar in contact. Wat we vanaf dit jaar ook gaan doen is een aantal ondernemers meenemen naar plekken waar belangrijke technologische ontwikkelingen plaatsvinden, zoals de Singularity University in Silicon Valley. Puur ter inspiratie.’

‘We willen ondernemers meenemen naar plekken waar belangrijke techno­logische ontwikkelingen plaatsvinden, zoals Silicon Valley’

Juist nu verkopen?

Ondernemers die al wat langer een bedrijf hebben, werken meer dan voorheen aan een exitplan in de vorm van verkoop of overdracht. 73% weet wannéér hij wil stoppen en 64% heeft al een exitplan.

Buitenhuis: ‘Ook die cijfers bevestigen wat ik in de dagelijkse praktijk meemaak. De ratrace van de crisis is voorbij en je ziet dat ondernemers hun blik nu weer gaan verruimen. Wat overigens niet betekent dat onze klanten nu massaal bedrijven kopen of verkopen. Bij familiebedrijven kan een exitplan bijvoorbeeld ook gaan over het overdragen aan de volgende generatie. In alle gevallen geldt: hoe eerder je erover nadenkt, des te beter het proces straks zal lopen. Je kunt je bedrijf maar één keer overdragen, dus zorg dan dat je dat zo goed mogelijk doet. Het is echt verstandig om dit soort zaken tijdig met ons of met een adviseur te bespreken, dat geeft ook rust.’

Zelf doen of laten doen

Uit het onderzoek blijkt dat ondernemers soms moeite hebben om taken uit handen geven aan de volgende generatie of bijvoorbeeld een MT.

Buitenhuis: ‘Met de aantrekkende economie komen steeds meer ondernemers op een kantelpunt. “Blijf ik alles zelf doen of ga ik de dagelijkse leiding uit handen geven aan een Management Team?” Een lastige keuze, vol haken en ogen. Ik sprak laatst een ondernemer die op advies van de omgeving een aantal taken had overgedragen aan een MT maar besloot de boel zelf weer ter hand te nemen omdat hij merkte dat de resultaten terugliepen. Maar aan de andere kant ken ik ook een ondernemer die vijf bedrijven met vijf MT’s aan elkaar heeft geknoopt en daar enorm veel baat bij heeft. Hij geniet van zijn helicopterview, kan ook veel vaker op de vloer aanwezig zijn en kan in alle rust kijken naar nieuwe mogelijkheden. En bij mensen met een familiebedrijf kan het best een eyeopener zijn dat je zaken kunt scheiden: wel al een deel van je bedrijf overdragen aan de kinderen maar het bestuur in eigen hand houden. In de bijeenkomsten die we organiseren, laten we deze thema’s ook met regelmaat aan de orde komen.’

‘Blijf ik alles zelf doen of geef ik de dagelijkse leiding uit handen aan een Management Team?’

Beleggen vanuit het hart

Sparen en beleggen zijn nog steeds de meest toegepaste vormen van vermogensopbouw op privégebied, gevolgd door vastgoed en het aflossen van schulden.

Buitenhuis: ‘Wat ik echt een trend vind is dat ondernemers in toenemende mate een deel van hun vermogen investeren in bedrijven van andere ondernemers, of in private equity-achtige ondernemingen, liefst in eigen land. Vooral omdat het ‘leuk’ is: het wordt tastbaar en je ziet de ontwikkeling. Impact investing hoort daar zeker ook bij. In plaats van zomaar geld  te schenken aan een goed doel zie je dat mensen nu liever een investering doen waarbij een betere wereld belangrijker is dan het rendement. Een ontwikkeling die we bij Van Lanschot graag stimuleren en faciliteren.’

like | 23

Aanmelden magazine

Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Share

E-mail

Facebook

Twitter

LinkedIn

Contact

Verstuur

Aanmelden

Abonneer u nu op Cornelis,
het online magazine van Van Lanschot.

Aanhef *

Voornaam *

Tussenvoegsel(s)

Achternaam *

Postcode *

E-mailadres *

Telefoonnummer

Meld aan